#195 – Phase 4

P 195 Phase 4

En usko, että edes vuonna 1984 Phase 4 (Channel 8 Software, 1984) on ollut mikään kovin kaksinen peli. Epämääräinen avaruussotiminen on ollut jo tuolloin puhkikuluttu aihepiiri, ja vaikka Phase 4:stä ehkä jotakin marginaalisen omaperäisyyden kaltaista saattaa löytyäkin, niin kaikesta haiskahtaa, että peli on tehty nopeasti ja ihmeemmin miettimättä.

Legendaariselta 30 Games -kokoelmaltahan tämä Phase 4 löytyi; osana sitä kiinnostamatonta perusmassaa, josta ne muutamat mainiot teokset erottuivat mukavan kirkkaasti. Olisivatko ne näyttäytyneet yhtä hyvinä ilman tätä ympärilleen kasattua huttua – mitä jos kokoelman nimenä olisikin ollut vaikka ”12 Games”? Paha sanoa. Kyllä me kaverin kanssa muutaman kerran näitä rupuisempiakin tarjokkaita latasimme koneeseen, mutta aika nopeasti sen jälkeen kun kaveri tämän kokoelman hankki, keskityimme niihin muutamiin hyviin.

Phase 4 on siis yhteen ruutuun sijoittuva shoot’em up, jossa on sentään (perspektiivivikainen) pyramidimaisema taustana sen tavallisemman tähtitaivaan sijasta. Pelaaja ohjaa ruudun alareunaan sijoitettua alusta, joka on pystyasennossa ja voi ampua vain ylös. Kestää hetken ennen kuin sitä ohjatessa tajuaa, että mahdollista on liikkua muutenkin kuin sivusuunnassa – koko ruutu on kyllä käytössä, mutta aluksen asemointi antaa aivan toisenlaisen kuvan. Vihollisen kiitettävän monimuotoisia aluksia singahtelee ja ampuu joka suunnalta, ja kun se oma hitaasti liikkuva mopo pystyy tulittamaan vain suoraan ylös, niin koitapa siinä sitten pärjätä. Yhden elämän kesto Phase 4:ssä ei ole montaa sekuntia, mutta toisaalta kaikki mitä pelillä on tarjota, on tuossa ajassa kyllä nähty.

Pelin on laatinut mies nimeltä Mark McKee, aivan kuten jo aiemmin täällä käsittelemäni 30 Games -teoksen Lander. Näiden kahden lisäksi miehen krediiteistä löytyy GB64-tietokannan mukaan vielä kaksi muuta peliä, jotka sattumoisin nekin löytyivät 30 Gamesiltä (huomaan muuten koko ajan lausuvani kokoelman nimen mielessäni muodossa ”Kolkyt Geims”, koska niin se aikoinaankin sanottiin – 10 Great Games -kokoelmat taas olivat aina ”Ten”… En ole koskaan ennen huomannut tätä epäloogisuutta). Herra McKee ei jättänyt jälkeensä kovin legendaarista ludografiaa, mutta sellaisen kuitenkin, että ainakin minä tämän nelikon muistan pitkälti yli kolmekymmentä vuotta sen jälkeen kun niitä olen pelannut. Yhdestäkään McKeen pelistä en varsinaisesti voi sanoa pitäneeni, mutta ovatpa ne mieleen kuitenkin jääneet.

One comment

  1. Päivitysilmoitus: #233 – Astral Zone | Run / Stop – Restore

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s