#194 – Iridis Alpha

I 194 Iridis alpha

Jeff Minterin Iridis Alpha (Hewson, 1986) oli osa kokoelmaa 10 Great Games 3, ja taisipa olla koko paketin ainoa sellainen, jonka nimeäkään en ollut aiemmin kuullut mainittavan. Tämä oli vähän outoa: olihan julkaisijana sentään laatupeleistä tuttu Hewson, ja Minter itsekin oli minulle jo tuolloin tuttu; ehkä kuitenkin vielä tuossa vaiheessa pelkästään nimenä. On siis mahdollista, että Iridis Alpha, vaikka onkin miehen viimeisiä kuusneloselle tekemiä pelejä, on oma ensikosketukseni ilmiöön nimeltä Jeff Minter.

Eikä näistä ensivaikutelmista olla pitkälle edetty kolmen vuosikymmenen aikana. Edelleen Minterin pelit ovat minusta kiehtovan omituisia, aivan liian nopeita ja maanisia, samanaikaisesti sekä nerokkaita että helvetin ärsyttäviä. Tuolloin pidin peliä nolona ohilyöntinä laatutasostaan tarkalta Hewsonilta, mutta vähänpä tiesin, että esim. Minteristä aina pitäneen Zzap!64:n arvostelussa Iridis Alphalle lätkäistiin loppuarvosanaksi kunnioitettavat 95%.

Ensivaikutelma pelistä tuo mieleen arcadeklassikko Defenderin. On pieni alus joka suhaa pitkää vaakasuuntaan vierivää maisemaa edestakaisin. On väriä ja vauhtia, surrealistisia vihollisia käy päälle aaltoina, ääniefektit ulvovat ja mouruavat psykedeelisesti. Välillä alus muuttuu hyönteismäisesti koikkelehtivaksi kävelijäksi ilman näkyvää syytä. Oli pelaajan ohjattavana kummanlainen kulkija tahansa, aluksen väri muuttuu salaperäisesti koko ajan. Ruutu on täynnä outoja symboleja ja mittareita, ja tapahtumakentän alapuolella on pelaajan kaksoiskappale, joka toistaa kaikki liikkeet – kunnes sitten kuolo lopulta korjaa molemmat. Hämmennystähän tästä silloin aikoinaan seurasi, ja tämän näennäisen yksinkertaisen kohelluksen alla onkin erittäin monimutkainen pelimekaniikka säilytettävine energiatasapainoineen, planeetalta toiselle etenevine pelimaailmoineen ja se kaksoisolentokin on oleellinen; sen kanssa on tasaisin väliajoin vaihdettava paikkaa, tai onneton maanalaisasustelija mätänee pois. Lienee kai turha sanoa, että vaikka olisinkin naskalina lukennut pelin mukana tulleet ohjeet, en olisi tästä tajunnut tuon taivaallista, ja koska en lukenut, ei Iridis Alpha varsinkaan minulle avautunut. Jotain kutkuttavan kiehtovaa siinä oli; tavallaan kyllä aavistin sen, että sekavan pinnan alla oli kätkössä ihan oikea peli. Mutta ei minusta ollut sitä kaivamaan esiin.

Taattua Jeff Minteriä tämä kuitenkin on, ja moni tuntuu peliä nykypäivänäkin arvostaen muistelevan. Omaa tietään kulkevan visionäärin teoksena Iridis Alpha on maineensa ansainnut, mutta itse pelistä en sano mitään, kun en sitä koskaan kunnolla löytänyt. Muiden Minter-pelien tavoin tästäkin saa vaikutelman, että jos unissa esiintyisi tietokonepelejä, ne voisivat olla tällaisia. Tai ehkä pelit näkevät Iridis Alphan kaltaisia unia. Valvemaailma tuntuu tällaiselle tavaralle olevan ihan väärä paikka.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s