#173 – Shamus

S 173 Shamus

Atari oli kotipelaamisen ensimmäinen iso nimi, ja vaikkeivät firman laitteet (pelikonsoli ja ensimmäiset kasibittiset tietokoneet) täällä sivistyneen maailman peränurkilla ikinä hirveään menestykseen kohonneetkaan, näkyi niiden vaikutus sikäli, että monet parin ensimmäisen vuoden aikana julkaistuista laadukkaimmista kuusnelospeleistä olivat nimenomaan porttauksia Atarilta. 70- ja 80-lukujen vaihteessa Atarille julkaistujen pelien laatu kasvoi kohisten, monia laitteiden kykyihin nähden valtavan kunnianhimoisia pelejä ilmestyi ja tekijätkin nostettiin ensi kertaa kunnolla esiin.

Tämä näkyi monissa Activisionin Atarilta käännetyissä peleissä, ja Synapse Software oli toinen noista kuvioista lähtöisin oleva firma. Shamus (Synapse Software, 1983) on malliesimerkki tuollaisesta varhaisesta pelistä: minimalistinen grafiikka ja toimiva pelattavuus siistissä paketissa. Esillepano on tosiaan tyylikäs: julkaisijan logo tulee elokuvallisesti esiin, tekijää korostetaan jonkinasteisena auteurina (”William Mataga’s Shamus”) ja soipa alkuruudussa Alfred Hitchock esittää -tv-sarjan tunnarikin. Pelialueena toimivan sokkelon kartankin saa valita muutamasta erilaisesta.

Shamus oli itselläni jollakin kopiokasetilla yhdessä jatko-osansa kanssa, ja tulihan näitä molempia pelattua. Viehättävää vanhanaikaisuutta nämä huokuivat, mutta toisin kuin on monen muut vuonna 1983 päivänvalon nähneen pelin laita, Shamusin vanhanaikaisuus on tyylikästä patinaa. Peli on käytännössä sokkeloramppaus, jossa lierihattuinen robottietsivä kulkee läpi sähköisen labyrintin etsien tietyn määrän esineitä. Seinien lisäksi tappavia ovat kaikki sokkelon asukit, mutta kaikenlaista eri ominaisuuksin varustettua tavaraa matkalta löytyy. Miellyttävänä ominaisuutena Shamus voi ammuskella kaikkiin mahdollisiin ilmansuuntiin sokkelon läpi kiitäessään, ja tämä ominaisuus siinä vilskeessä kyllä tulee tarpeeseen.

Ei Shamus mikään ikiklassikko ole (paitsi ilmeisesti Atari-puolella on), mutta kuitenkin tyylillä tehty ja loppuun asti hiottu peli noilta nostalgisilta varhaisvuosilta; ajatuksella tehty jenkkipeli ajalta ennen kuin pienten kotikoneiden uusi maailmanvalloitus alkoi Brittein saarilta ja pelitehtailu meni ihan sarjatuotannoksi.

One comment

  1. Päivitysilmoitus: #179 – Shamus Case II | Run / Stop – Restore

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s