#158 – Ivasive Action

I 158 Ivasive action

Todetaan itsestäänselvyys ensin: Ivasive Action (Cascade Games, 1984) on hirveää tuubaa. Tämä Frogger-klooni on yksi kymmenistä kuusneloselle julkaistuista, ja ainakin itse kohtaamistani rupuisin. Suorastaan häkellyttää että joku on kehdannut tästä vasemmalla kädellä huitaistusta räpellyksestä pyytää rahaa. Joo joo, vuosi 1984 oli kuusnelosen varhaisaikaa vielä, mutta jos nyt puhutaan yksin Frogger-kopioista, niin vaikkapa täällä jo käsittelemäni Jumpin Jack on julkaistu samana vuonna ja on teknisesti vähän eri kaliiperia sentään. Puhumattakaan siitä, että sellaiset yhä edelleen sekä tekniseltä toteutukseltaan että pelinä täydelliset klassikot kuin Boulder Dash ja Impossible Mission ovat myös tuon vuoden -84 satoa. Hienoista eroa lienee havaittavissa.

En tosin ole ihan varma onko Ivasive Action (sanakirjani ei tunne sanaa ”ivasive”, mutta tuo pelin nimi nyt kumminkin on) koskaan sellaisenaan julkaistu, vai onko se osa jotakin rupupelien kokoelmaa. Juuri niistä julkaisija Cascade Games nimittäin on tunnettu. Kyllähän firma myöhemmin petrasi tuotantoaan, tuli isompia lisenssipelejä ja Rob Hubbardkin palkattiin säveltämään soundtrackejä. Mutta toisaalta eikös se ollut juuri Cascade Games, jolta tuli eräskin surullisenkuuluisa yhden kasetin kokoinen 50 peliä sisältänyt megakokoelma? Joku kavereistani sen erehdyksessä osti – olivat yhden idean Basic-pelejä kaikki, vielä sellaisinakin tasoltaan vaikkapa MikroBitin ohjelmalistauksena julkaisemia heikompia. Muutamaa noista pelasin, mutta varmaan alle kymmentä jaksoi kunnes mielenkiinto lopahti. Voi olla että tämä sammakkopeli löytyi tuolta.

Tuskin muistaisin koko tekelettä, ellei se syystä tai toisesta olisi ollut samalla kopiokasetilla kuin edellämainittu Jumpin Jack – taisivat vielä olla perättäiset pelit, ja ainoat itselläni olleet Frogger-kloonit, epäilen. En kummastakaan sanottavasti pitänyt, mutta kyllä tämän pöyristyttävä huonous oli silti omaa luokkaansa. Jos nyt jotain positiivista pitäisi keksiä, niin Atari-henkiset räjähtävät ääniefektit ovat aika railakkaat, ja se alkuruutu jossa sammakko (joka tosin ei juuri sammakolta näytä) firenappulan painamisen jälkeen putoaa ylhäältä alas yhä uudestaan alati kiihtyvällä nopeudella ja äänellä kunnes lopulta kiitää kuin warppimoottorilla varustettu amfibimutantti konsanaan… ja sitten peli alkaa ja toiminta päättyy.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s