#133 – Volfied

V 133 Volfied

Jos olen muutamissa viimeisissä päivityksissäni antanut negatiivisen kuvan kuusnelosen 90-luvun pelitarjonnasta, niin otetaan nyt esimerkki positiivisemmasta julkaisusta. Volfied (Empire, 1991) tuli aika takavasemmalta ja tempaisi meikäläisen mukanaan kerrassaan totaalisesti. Suurta hypeä tai odotuksia ei tähän peliin liittynyt; Zzap!in kehuvan arvostelunkin taisin lukea vasta jälkeenpäin, niin uunituoreina pelit tuohon aikaan tipahtelivat postilaatikkoon.

Volfied perustuu Taiton kolikkopeliin, ja tekee Arkanoidit siten, että on ikivanhan ja hyväksi havaitun peruspelin moderni päivitys. Siinä missä Arkanoid uudisti Breakoutin, Volfied modernisoi Qixin, josta ei virallista kuusneloversiota vielä tuolloin ollut, mutta jonka häpeämättömän yksi yhteen tehty klooni Stix oli jo monilta kopiokaseteilta itselleni tuolloin tuttu ja todella oivalliseksi havaittu. Kyseessä on idealtaan omaperäinen arcadepeli, jossa ruudulla vaeltaa yksi iso ja muutamia pieniä ökkiäisiä. Pelaaja on ruudun reunoja kiertävä alus, jonka pitää leikata taustasta palasia uskaltautumalla omalta turva-alueeltaan pois vihollisten keskelle (jossa hengenlähtö on akuutti uhka), vetää viivaa perässään ja palata takaisin; näin rajattu alue muuttuu omaksi tilaksi jolle vihollinen ei pääse ja jolla pelaaja on turvassa. Kun vähintään 80 prosenttia tilasta on otettu viholliselta haltuun, edetään seuraavaan kenttään. Sellaisenaan jo koukuttavaan Stixiin verrattuna Volfiedissa on persoonallinen grafiikka, vaihtuvat vihollismonsterit erilaisine toimintatapoineen ja erilaisia bonuslaatikoita, joita saa käyttöönsä rajaamalla ne alueensa sisään.

Ja siinähän tuo. Ei Volfied päällisin puolin ole mikään loistotyö: grafiikka on korkeintaan ok, spritetkin vähän välkkyvät. Musiikki ja äänet ovat aika hengettömiä, tietty kömpelyys vaivaa koko peliä… Mutta itse idea on vaan niin julmetun hyvä, että minä upposin tähän täysillä. Pelasin ja pelasin, aina viimeiseen leveliin asti pääsin, mutta muistaakseni siellä piti saada jo 97 % (tai jotain samansuuntaista) alueesta talteen, ja siinä ei enää oma joystickinkäsittelykyky riittänyt. Ihan varma en ole antaisinko tälle ”Uguksen suosikki!”-mitalin pelkästään tämän eittämättä intensiivisen mutta varmasti myös aika lyhyen addiktioni vuoksi, mutta Volfied on sikäli omassa pelihistoriassani ainutlaatuinen peli, että on ainoa (jos nyt joku Tetris poislasketaan, se on enemmän idea kuin peli) johon olen uponnut sekä kuusnepalla että PC:llä. Tosiaan ihan ensimmäisten kokoelmaani päätyneiden pelien joukossa DOS-koneeseen päivitettyäni oli juurikin Volfied, ja siinä määrin paremmin peli isommalla koneella sujui, että tempaisin sen viimeisenkin tason läpi. En minä kovin montaa peliä ole koskaan läpäissyt, mikä tässä kohtaa nyt erikseen mainittakoon.

Ei Volfied siis mikään klassikko ole. Ei tekninen merkkipaalu tai originaali kuningasidea – onpahan vain pirun toimiva konsepti sen verran hyvin toteutettuna että uusi peli on aina vaan otettava. ”Kerta vielä”-efekti on tosiaan Volfiedissa vahvana, ja vuoteen -91 tullessa sellaiset pelit alkoivat olla jo valitettavan harvassa.

One comment

  1. Päivitysilmoitus: #137 – 3D Pinball | Run / Stop – Restore

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s