#118 – Golden Axe

G 118 Golden axe

Kaikista kuusneloseen keskittyneistä lehdistä Zzap!64 oli arvostetuin ja luetuin. Netissäkin näkee viitattavan lähinnä Zzap!in pelistä kuin pelistä antamaan arvosanaan, huolimatta siitä että lehtiä oli kyllä lukuisia muitakin. Oma brittilehtien seuraamiseni alkoi Computer + Video Gamesillä, koska se oli julkaisu johon MikroBitti usein viittasi, ja joka oli siksi nimenä tuttu. Serkkupojan Zzap!eihin tutustuin siinä sivussa, ja olihan kokonainen paksu lehdellinen kuusnelosta toki parempi kuin se sivu tai pari mitä C+VG:ssä oli. Itse siirryin Zzap!in ostajaksi kuitenkin verraten myöhään; tammikuun 1990 numero oli ensimmäinen jonka hankin itselleni, ja lehti oli tuolloin jo pienimuotoisessa alennustilassa. Sivumäärä oli kultavuosista romahtanut, toimituskunta vaihtunut – eikä kulunut kuin puolitoista vuotta tuosta, kun koko lehden yleisilme ja asenne muuttui oudosti muistuttamaan infantiilihuumorilla höystettyä lastenlehteä. Tuosta suunnanumuutoksesta alkanutta Zzap!in viimeistä kujanjuoksua ei nykyään erityisen lämmöllä muistella.

Mutta miksipä juuri nyt kirjoittelen Zzap!64:stä? No siksi, että Golden Axe (Virgin Games, 1990) on yksi lehden historian surullisenkuuluisimpia yliarvostelutapauksia. Zzap!illahan oli kaksi ”mitalia” joita se jakeli hyville peleille: yli 90% arvosanan saaneille myönnettiin ”Sizzler”, ja 95% tai enemmän arvostelun loppusummaksi tykittäneet pelit saivat arvostetun ”Zzap! Gold Medalin”, joka pääsääntöisesti tarkoitti ajatonta kuusnelosklassikkoa kuten The SentinelElite tai Turrican. Yleisesti ottaen Zzap!in arvostelut olivat luotettavia ja puolueettomia, mutta sitten välillä oli sellaisia ylilyöntejä kuin Golden Axe, joka siis sai Gold Medalin ilman mitään järjellistä syytä. Kyseessä on kolikkopelikäännös, jossa pelaaja on joko barbaari, valkyria tai kääpiö ja kulkee maastossa oikealle lahdaten vastaan syöksyvää vihollismassaa. Siinäpä se; paitsi että kolikkopelin vihulaisaaltojen sijasta vastapuolen öykkärit tulevat kuusnepan teknisistä rajoitteista johtuen vastaan yksi kerrallaan. Toiminta on hidasta, puuduttavan monotonista ja niin ideaköyhää että aivotoiminta lanaantuu.

Syyksi Zzap!in naurettavan korkeaan pelille antamaan arvosanaan epäilen Golden Axen audiovisuaalista loistokkuutta joka on sokaissut poloisen toimituksen. Grafiikka on oikein kaunista, alken pelin viimeistellyistä alkuruuduista päätyen itse pelikentän lyijykynäpiirrokset mieleentuoviin taustoihin – ja musiikkipuolen hoitaa kotiin Jeroen Tel tutulla tyylillään. Varsinkin alkuruudun musiikki saa sydämen hypähtelemään ja jalan naputtamaan. Niin on hienosti yhdistelty eeppistä barbaaritunnelmaa ja eurodance-rytmejä ettei moiseen kyennyt kuin juurikin Jeroen Tel. Hieno sävellys.

Voi toki olla niinkin, että koodi- ja grafiikkapuolesta vastannut kaksikko (Visual FX, eli Steven Crow ja Mark Kelly) oli vain niin kertakaikkisen hyviä tyyppejä. Heidän pelinsä kehuttiin aina pilviin, ja vaikka ne olivatkin aina teknisesti moitteettomia, en minä näistä kolikkopelikäännöksistä koskaan oikein innostunut. Miesten ensimmäinen peli Marauder sen sijaan oli kyllä mainio. Mutta sehän Zzap!issa rytättiin oikein kunnolla. Ota näistä sitten selvää.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s