#3 – Hercules

Hercules_003

Kuvittele alkuruutu: näytöllä virtaa muinaisia symboleja, taustalla dramaattinen melodia. Aloitat pelin, ohitat Herakleen urotöistä kertovan tekstin ja eteesi avautuu ruudullinen räikeää pääväriä. Ehkä ehdit havaita joitakin liikkuvia olentoja; ainakin siellä täällä tasoja ja köysiä jotka oletettavasti ovat liikkumista varten. Hyvällä tuurilla ehdit havaita myös pienen ja vähän surkean näköisen päähenkilön, puolijumalan itsensä, pelaajan. Sanon että ehkä ehdit, koska kun tämä näkymä on ollut esillä noin sekunnin, ruudun alareuna muuttuu tulimereksi, kuuluu hirveä tööttäävä kakofonia ja OLET KUOLLUT.

Tekstiruutu palaa näytölle. Uusi yritys, yllättäen eteesi avautuu erilainen kenttä. Kaikki vähä mitä äsken ehdit havaita on nyt turhaa tietoa. Paniikissa liikutat joystickia, Herakles ottaa kaksi askelta vasemmalle väistääkseen kohti syöksyvää hämähäkkiä, osuu viattoman näköiseen tasoon joka kosketuksesta muuttuu liekeiksi, ruutu seisahtuu, torvet tööttäävät, OLET KUOLLUT.

Hercules (Interdisc, 1984) on peli, jossa päähenkilön keskimääräinen elinikä lasketaan sekunneissa vielä senkin jälkeen kun pelaaja alkaa hahmottaa mitä missäkin satunnaisesti eteen arvotussa ruudussa pitää tehdä. Kaikki tappaa: jokainen liikkuva asia, melkein jokainen itse suoritettu liikekin. Lattia muuttuu ilman varoitusta laavaksi, houkuttelevina riippuvat köydet ja lattiatasot häviävät kosketuksesta, joka suunnalla on pelaajaa nopeampia, suurempia ja liikkeissään vetreämpiä otuksia. Hengähdystaukoa ei ole – jos pelaaja pysähtyy hetkeksikin, siitäkin rangaistaan kuolemalla. Kolme elämää ja game over tarkoittaa, että yksi kokonainen pelikierros saattaa helposti kestää alle 20 sekuntia – tämä siis mukaan lukien se elämien välissä ruudulla vilahtava historiankirjoitus.

Silti Hercules oli minulle pienimuotoinen guilty pleasure kuusnepakauteni loppuvuosina. Nautin sen parodian tasolle venytetystä vaikeusasteesta. Pidin ajatuksesta, että tämä on ollut joskus jonkun käsitys viihteestä. Tämä peli julkaistiin 33 vuotta sitten. Kuinka monta Zeuksen poikaa on tänä aikana syöksynyt infernaalisen torvisoiton myötä ajasta ikuisuuteen?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s